Translate

Странице

уторак, 27. август 2013.

Kako da najlakše naučim gradivo???

POSTIZANJE OPTIMALNOG STANJA ZA UČENJE

- nakon odluke o početku učenja, izmisli svoj mali ritual (npr. zapali mirisnu svijeću, pusti
tihu glazbu, istegni se, popij sok ili pojedi slatkiš, sredi radni prostor i reci sam/a sebi: "sada učim")
jer će te ovi «koraci» uvoditi u optimalno stanje za učenje
- nakon toga:

1. Nađi tiho mjesto, ugodno sjedi ravne kičme

Desnu ruku stavi iznad pupka, lijevu iznad nje
Lagano udahni
Izdahni
Vježbaj nekoliko minuta dok ne osjetiš da si počeo/la disati ugodno, prirodno, lako
Udiši polako na nos brojeći do 4, zamisli kako ti kiseonik putuje direktno iz pluća u mozak
Zadrži dah brojeći do 4, zamisli kako ti kisik hladi mozak
Izdahni brojeći do 4, zamisli kako s izdahnutim zrakom nestaju sve napetosti u tvom umu i tijelu; ovaj ciklus (brojanja do 4) ponovi još 5 puta
Vrati se normalnom disanju

- usredsedi se na zrak koji polagano struji u tebi i iz tebe
- ako izgubiš pažnju i nešto te omete, jednostavno se ponovo koncentriši i obrati pažnju na
disanje
- do sada bi trebao/la biti u stanju duboke relaksacije, mentalno smiren/a i u opuštenom stanju

- ZABORAVLJANJE JE NAJVEĆE U POČETKU, stoga, za početak, ponovi sve
današnje s nastave, napiši zadaću; pregledaj svesku i dopuni iz udžbenika
ako je nešto nejasno, odgovori usmeno na pitanja; ujutro prelistaj

- ODREDI DUBINU I RAZINU ONOGA ŠTO ŽELIŠ NAUČITI

- "Čovjeka ne možeš ničemu naučiti, samo mu možeš pomoći da to znanje
pronađe u sebi..." Gallileo

IV. UČENJE SMISLENOG GRADIVA I PPRISTUP TEKSTU

ŠTO SMO AKTIVNIJI, USPJEŠNIJI SMO

1. Pregledaj cijeli sadržaj da dobiješ opšti uvid

- pročitaj naslov, pregledaj ilustracije, pročitaj prvi, zadnji odlomak pa preleti kroz tekst
- što već znam; Š - T - I - Z - M - šta tu ima za mene

2. Podijeli gradivo na manje dijelove (kako pojesti slona - odjednom nikako, no podijeljenog
na malene dijelove jednom bi ga dokrajčio!, ili , u susretu s planinom - neki odmah
odustanu, neki idu korak po korak, cilj po cilj) – naučiti manji dio ne izgleda jako
teško, apa ćeš odmah lakše početi da učiš

3. Postavi pitanja - konkretna – odvajaju bitno i ne; pregledaj i podsjeti se svega poznatog što
može koristiti; na temelju onog što si čuo/la i što znaš, zapiši 10-20 pitanja – najvažnijih
područja koja bi se mogla obrađivati


4. Pročitaj – nađi glavne ideje u svakom odlomku (možeš dati naslov dijelovima) i podvuci ih
- napravi bilješke- sažeci dijelova – nađi odgovore, dodaj podatgtke o glavnoj ideji; važna korisna sugestija: čim usvojiš rečenicu – dvije, počni zapisivati pretpostavke o onom što slijedi, kad uočiš novi pojam, pretpostavi čemu vodi; kad si u pravu, označi, ako nisi u zapiši kakvo bi bilo pravo stanje

- ako je nešto u poruci nejasno, OBAVEZNO RAZJASNI (traži u literaturi, na internetu; kod ukućana, prijatelja, pitaj nastavnika – NIPOŠTO NE OSTAVLJAJ NEJASNOĆE U GRADIVU)

5. Izradi sažetak cijele lekcije i izreci ga

PRAVLJENJE BILJEŽAKA

a) Podvlačenje – boje pridonose dosjećanju
b) bilješke na margini, komentar, podsjetnik
c) bilježi na nastavi, kod kuće dopuni: lijeva, manja margina – ključne riječi, naslovi,
podnaslovi, bitni pojmovi, desna šira - za dopune, ispravke, napomene,
d) sažetak
- 2 linije: ključne riječi – lijevo, pa bilješke - desno
- «prepričavanje» - skrati sadržaj što više, s tim da zadrži smisao
- hijerarhijska struktura (kognitivne sheme): lakše pamtimo sheme nego skup
pojedinačnih činjenica (grupiši pojmove, daj im naslov
e) umne mape - najefikasniji način učenja primjeren radu mozga; individualna prerada gradiva prikazana simbolima, crtežima, riječima, frazama, brojevima, bojom, granama, vezama (svako prerađuje gradivo na svoj način); u središtu se nacrta glavni pojam, a onda ga razrađuješ što  slikovitije

NAKON USKLAĐIVANJA BILJEŠKI I SAZNANJA

- samostalno prepričaj pazeći da sačuvaš smisao (ko, šta, gdje, kada, kako, zašto,
koliko)
- postavljaj pitanja kakva očekuješ
- povezuj s poznatim; nađi vlastiti primjer, samostalno riješi problem,
raspravi, objasni poučavanjem drugog, glumi nastavnika, tj. onoga tko
poučava, (ako će ti biti lakše vježbaj pred ogledalom)
- zadaj problem i grupiši razloge ZA i PROTIV – raspravljaj i suprotstavljaj,
brani stav; otkrij grešku – metoda bitna npr. za matematiku
- što više se pitaj, stvaraj slikovite predstave, crtaj ih
- oslobodi misli svih negativnih emocija o naučenom; zamisli na što maštovitiji i
nemogućiji način na koji bi ti način podaci mogli donijeti veliku korist; zapitaj
se koja je stvar bila najzanimljivija i zašto; zapitaj se je li ti nešto izgledalo
smiješno; je li nešto bilo posebno glupo ili zapanjujuće; je li te nešto razljutilo ili
razbjesnilo; jesi li se zbog nečeg što si saznao/la osjećao/la ugroženim/om

- važno je znati kako se gradivo OCJENJUJE – šta, kako; različito se uči za prepoznavanje, ili vrednovanje i dokazivanje, ako treba doslovno ponoviti - uči tako, ponovi više puta; kad treba primjena - vježbaj rješavanje različitih problema; kod prepričavanja - čuvaj smisao govoreći bitno

…I NA KRAJU:

6. Ponovi svojim riječima

7. Ponovo pročitaj

- pozitivnim mislima (naredi svojoj podsvijesti da to upamti) i vjerom u sebe «otpusti» gradivo, očekuj najbolji ishod, nagradi se za urađeno i kratko odmori prije prelaska na drugi predmet

SAVJETI PROTIV TREME (proizlaze iz dosad rečenog)

- prenauči - ponovi još 2-3 puta
- uči na što raznovrsnije načine
- pobjedi tremu dobrom pripremom (koristi pomoć za prisjećanje, pozitivne sugestije, zamisli što se može najgore dogoditi da shvatiš da nema katastrofe, NEUSPJESI su samo trenutne stepenice na našem putovanju prema cilju; vizualiziraj pozitivnu ispitnu situaciju u kojoj se pokazuješ u najboljem svjetlu, budi optimističan/na)
- postavljaj si pitanja kakva očekuješ
- raspravi s drugima ili sam/a (tj. glumi raspravu); traži argumente za i protiv, pitaj: šta ako…
- veću obavezu planiraj na vrijeme;
- za razvoj hrabrosti, kod svega čega se bojite: jednostavno, učinite to!

"Iznad svega, tražite igru koju vrijedi igrati. Kad nađete igru, igrajte je sa strašću – igrajte kao da vam život i zdravlje ovisi o tome. Čak i kad ništa nema nikakvo značenje i na svim putovima znak je «bez izlaza», krećite se kao da vaši pokreti imaju neku svrhu. Jer treba biti jasno, čak i najpomućenijoj pameti, da je bilo koja igra bolja od nikakve..." Robert S. De Ropa (1878)

Нема коментара:

Постави коментар